úterý 6. ledna 2015

Slováci a trvalý pobyt v Čechách

Prečo trvalý pobyt v Českej republike?
Vítám vás pri prvom článku, ktorý sa bude venovať našej ceste za vlastným bývaním. Ako to tak býva, jedného krásneho dňa sme sa s priateľom rozhodli, že by sme konečne chceli bývať vo vlastnom a nemuseli sa podriaďovať žiadnemu "domácemu". Proste sme zatúžili po vlastnom bytíku. Ale keďže ani jeden z nás nemá na účte uložené milióny a pravdepodobnosť výhry v lotérii je mizivá, nezostáva nám nič iné len si vziať hypotéku.

Hypotéku v ČR si ale môže zobrať len občan ČR, prípadne občan inej krajiny, ak má v ČR zriadený trvalý pobyt. Čo som ale samozrejme doteraz nemala. Veď na čo aj? :)

Kde začať...
Veľa dôležitých informácií ohľadne tejto problematiky vám poskytnú stránky ministerstva vnútra ČR (www.mvcr.cz), ktoré sa ale môžu niekomu zdať mierne neprehľadné. Nerada by som sa opakovala, takže nebudem vypisovať podmienky získania, ani citovať zákony. Rada by som vám len popísala, ako celý proces k podaniu žiadosti o trvalý pobyt prebiehal (výsledok zatiaľ nemám, ale určite vás budem informovať).

Prvé čo som po podrobnom preštudovaní vyššie uvedených stránok urobila, bolo že som zavolala majiteľke nášho prenajatého bytu v Prahe, či by mi bola ochotná podpísať povolenie k trvalému pobytu v prenajatom byte. O tom, že dohoda nebola úplne jednoduchá sa rozpisovať nebudem, pretože sa jedná u celkom individuálny problém :) V momente, keď som mala v ruke podpísané a úradne overené potvrdenie o ubytovaní s povolením k trvalému pobytu cudzinca som zavolala na objednávaciu linku pre podanie žiadosti. Úradné overenie získate na pobočkách Českej pošty v rámci služby Czech point za 30 Kč.

Návšteve oddelenia cudzineckej polície sa nevyhnete
Čo sa týka objednávacej linky, tak neviem ako je to v iných krajoch, ale viem že určite funguje pre Prahu a stredné čechy. Bohužiaľ som ale na prvý krát nepochodila, nebola som totiž zaregistrovaná na cudzineckej polícii, a tak ma pán odkázal na Olšanskú.

Zo skúseností z osobnej návštevy Oddelenia cudzineckej polície na Olšanskej v Prahe doporučujem:

  • vyraziť skoro ráno (prišla som okolo 7:30 a odstála neaký čas vonku, ale vo vnútri som bola odbavená v priebehu ďalšej polhodinky, takže luxusný čas)
  • mať zo sebou občiansky preukaz/pas a potvrdenie o ubytovaní
  • vyplniť registračnú kartičku, kde ako dátum vstupu na územie dáte dátum, kedy ste naposledy prišli (čo najbližšie k termínu, kedy sa idete registrovať)
Pokiaľ máte toto všetko pripravené, tak to bude jednoduché, pán/pani vás zaregistruje do systému a vydá potvrdenie, že ste zaregistrovaný. Po tejto procedúre sa už môžete veselo objednať na podanie žiadosti o trvalý pobyt na ministerstve vnútra. Ak sa bude trvať o trvalý pobyt v Prahe, doporučujem zavolať na objednávaciu linku, kde vám podľa adresy, kam si chcete trvalý pobyt nahlásiť presne povedia, na ktoré pracovisko máte ísť a objednajú vás na konkrétny termín...no objednajú...

Podanie žiadosti o trvalý pobyt
Ja som podľa adresy patrila pod pracovisko na Bohdalci, kde bol najbližší možný termín objednania na začiatku februára (volala som tam na začiatku decembra!!!). Z vlastnej skúsenosti by som sa teda na objednanie nespoliehala, pretože to ani zďaleka nefunguje tak, že ak ste objednaný na konkrétny čas, tak vás presne v ten čas vezmú :). 

Ja som sa teda vydala na Bohdalec bez objednania. Prišla som na miesto cca 8:15, na informáciách som oznámila kvôli čomu som prišla, dostala papierik s číslom 21 a šla na druhé poschodie čakať až sa moje číslo objaví na svetelnej tabuli. Na rad som sa dostala až okolo 11:15, takže odporúčam vybaviť sa knihou, mobilom alebo tabletom, proste niečím čím ten čas "zabijete" a pokiaľ ste "alergický" na detský krik, smiech a plač nezabudnite si pribaliť aj dobré sluchátka a hlasnú hudbu. Okrem mňa a ďalších jednotlivcov bola čakáreň plná detí. Možno som na to len mala šťastie, ale lepšie byť pripravený.

Keď som sa konečne dostala na rad, vytiahla som z kabelky:
  • občiansky preukaz a pas
  • vyplnenú žiadosť o trvalý pobyt
  • potrvdenie o povolení k trvalému pobytu od majiteľky bytu
  • aktuálnu pracovnú zmluvu
  • doklady o tom, že sa už 5 rokov zdržiavam na území ČR (v mojom prípade sa jednalo o potvrdenia o priebehu štúdia)
  • dve preukazové fotografie
Pani bola veľmi milá a snažila sa všetko skontrolovať, aby to prebehlo v poriadku, bohužiaľ nebolo. Majiteľka bytu totiž podpísala povolenie za seba a nie za spoločnosť, ktorá je majiteľom bytu a keďže si to referentka kontrolovala v katastri, tak povolenie bolo neplatné. Našťastie som mala pripravenú druhú alternatívu, ktorá je ale mimo Prahu. Nachvíľu mnou cuklo, že budem musieť to čakanie absolvovať ešte raz v Kralových Varoch a čerpať dovolenku. Referentke som ale situáciu vysvetlila, ale žiadosť mi vzala, s tým, že ak by bol problém tak zavolajú (zatiaľ nevolali tak problém asi nie je) :).

Okrem doloženia pobytu na území v rámci štúdia alebo zamestnania existuje aj možnosť "zlúčiť sa s občanom ČR". V tomto prípade ale musíte vzťah dokazovať napríklad fotkami, výpoveďami, atď.

Čakanie na výsledok
Zatiaľ som teda skončila s tým, že moju žiadosť prijali a teraz čakám na výsledok. Zo zákona má ministerstvo 60 dní na rozhodnutie, tak len dúfam, že to bude skôr. Priebeh a stav žiadosti môžete pomocou prideleného čísla sledovať priamo na stránkach ministerstva a po schválení by vám mali volať, aby vás objednali na prevzatie preukazu.

A čo vy? Chystáte sa na podobné peripetie alebo ich už máte za sebou?? Ak áno budem rada ak sa podelíte o svoje skúsenosti.



Žádné komentáře:

Okomentovat